«فرزند صبح» بهترین فیلمی است که ساخته ام/ اصرار زم برای تولید اثری درباره ازدواج موقت
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۲۴۲۹۴
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، بخش دوم گفت و گوی برنامه «خارج از کادر» شبکه آی فیلم با بهروز افخمی، شب گذشته روی آنتن رفت. او در بخش نخست گفت و گویش با این برنامه، ضمن اشاره به تحصیلات و نحوه ورودش به دنیای هنر، از آغاز فعالیتش در صداوسیما به عنوان تدوینگر در اولین ماههای پس از پیروزی انقلاب، پیوستن به گروه تلویزیونی جهاد سازندگی، ساخت اولین مستند دوران دفاع مقدس به کارگردانی او همچنین آشنایی اش با شهید سیدمرتضی آوینی و نیز برعهده گرفتن مدیریت گروه فیلم و سریال تلویزیون و اولین تجربه کارگردانی سریال با ساخت سریال «کوچک جنگلی» سخن گفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در قسمت دوم، افخمی درباره فضای کاری اش پس از ساخت سریال تاریخی «کوچک جنگلی» عنوان کرد: بعد از سریال «کوچک جنگلی» متوجه شدم که در به اصطلاح موقعیت یک فیلمساز دولتی با بودجههای سنگین و موضوعات تاریخی قرار گرفته ام، حال آنکه ما در شرایط بعد از انقلاب و به دلیل ضرورتهای فضای انقلاب وارد تلویزیون شده بودیم و شخصا همیشه فکر میکردم که باید در ایران یا حتی خارج از ایران کار فیلمسازی حرفهای به اصطلاح متکی به مردم و متکی به تماشاچی واقعی انجام بدهم. فضا بعد از «کوچک جنگلی» به شکلی شده بود که همه از من انتظار داشتند داستانهای تاریخی را در قالب سریالهای خیلی گران قیمت بسازم، آثاری که بخش خصوصی به هیچ وجه نمیتواند در آنها سرمایه گذاری کند. من نمیخواستم اینطور باشم. علاقه ام بر این بود که فیلم سینمایی کوچک شخصی تری هم بسازم، بنابر این به دنبال یک داستان خیلی ساده و جمع و جور و کم خرج بودم که به طور اتفاقی به فیلم نامه علیرضا داوود نژاد برخورد کردم.
وی درباره چگونگی شکل گیری تولید فیلم «عروس» توضیح داد: علیرضا داوودنژاد فیلمنامه «عروس» را که از طرف وزارت ارشاد رد شده بود، به دفتر ما آورد تا شاید سفارش و توصیهای به آقای بهشتی و بچههای وزارت ارشاد و بنیاد فارابی کنیم. همان جا شروع کردم به خواندن فیلمنامه و به سرعت جذب فیلمنامه شدم. علیرضا هم نشست تا فیلمنامه را مطالعه کنم. از صفحه چهل به بعد بود که احساس کردم فیلمنامه احتیاج به بازنویسی دارد. به علیرضا گفتم اگر من بخواهم این فیلمنامه را بسازم، بازنویسی اش خواهم کرد که پذیرفت و ظرف دو روز فیلمنامه از داوودنژاد خریداری و ساختن فیلم «عروس» شروع شد.
کارگردان «روز فرشته» با اشاره به اینکه در ابتدا محمدرضا هنرمند دست اندرکار ساخت «روز فرشته» بود، اظهار کرد: با اینکه فیلمنامه هم کار هنرمند بود ولی از یک جایی به بعد از ساخت «روز فرشته» منصرف شد. بعد بنا شد شهریار بحرانی این فیلم را بسازد. بنابر این همراه گروه عازم باکو شد ولی بعد از اینکه با بحرانهای اقتصادی و به اصطلاح فقر و وضعیت وخیم آذربایجان بعد از فروپاشی اتحاد شوروی رو به رو شد، روحیه اش را از دست داد. ما به عنوان تهیه کننده گفتیم بخشهایی که فیلمبرداری کرده، خوب از کار درنیامده اند که بحرانی گفت دیگر کار نمیکند و کار را رها کرد. بعد من وارد کار شدم. فیلم را از اول با پرده اسکوپ و با لنزهای اسکوپ شروع کردیم و دو ماه در باکو فیلمبرداری کردیم. فیلم نامه را تغییر کلی دادم و در ادامه در ایران هم سه، چهار ماه فیلمبرداری شد و روی هم رفته چیزی بیش از یک سال طول کشید تا بالاخره فیلم تکمیل شد. البته در فواصل، تعطیلی فیلمبرداری هم زیاد بود.
او تاکید کرد: «روز فرشته» یک کمدی گروتسک بود و عزت الله انتظامی هم نقش زیادی در تغییرات فیلمنامه در زمان فیلمبرداری ایفا کرد. به این دلیل است که اسم او را در تیتراژ به عنوان پرداخت کننده نهایی فیلمنامه میبینید. فکر نمیکردم که مردم واقعا از دیدن بعضی صحنههای «روز فرشته» بترسند، ولی در همان نمای اول فیلم وقتی که جنِ (با بازی اکبر عبدی) از زیر آب بیرون میآید، عدهای در سینما میترسیدند و از جا میپریدند.
این فیلمساز ایرانی افزود: «روز شیطان» هم یک اثر اقتباسی از یک رمان جاسوسی انگلیسی به اسم «پروتکل چهارم» است. داستان را که خواندم به نظرم رسید که وقوع آن در ایران بیشتر طبیعی به نظر میرسد. یعنی اینکه کسانی بخواهند قطعات یک بمب اتمی را وارد ایران کرده و وانمود کنند که دولت ایران بمب اتمی میساخته است.
نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون ادامه داد: کار بعدی ام با حسین فرح بخش به عنوان تهیه کننده و به اسم «عقرب» بود که نیمه کاره ماند. اواسط فیلمبرداری در بیابانهای نائین، خبر رسید که علی حاتمی از دنیا رفته و از من خواستند برای اتمام «جهان پهلوان تختی» او به تهران بیایم. البته به من برخورد که چرا در وضعیتی که علی حاتمی هنوز به خاک سپرده نشده بود، به دنبال جانشین برای او هستند. بعد از نوروز دوباره به موضوع فکر کردم و در طراحی که کردم، لیلا حاتمی را به عنوان کارگردانی که مثلا ادامه کار پدرش را میگیرد، پیش بینی کردم، ولی از یک جایی به بعد، با لیلا حاتمی به مشکل خوردیم و سناریو را تغییر داده و تبدیل کردم به چیزی که الان هست و ساخته شده است. «جهان پهلوان تختی» در سال ۱۳۷۳ تولید شد. این اثر فیلمنامه کاملی نداشت و از همان ابتدا گفتم آن نوع فیلمسازی مینیاتوری علی حاتمی را بلد نیستم که گفتند هر جور خودت میخواهی کار کن و فیلم خودت را بساز.
«شوکران» یکی از مهمترین آثار افخمی است که خاطره نحوه شکل گیری ایده اولیه آن را اینگونه مرور کرد: هنوز هم فکر میکنم «شوکران» یک فیلم کوچک است که خوب ساخته شده است. در واقع اصل فیلمسازی برای من هم فیلمهای کم بودجه شخصی است. ماجرای ساخت «شوکران» از این قرار بود که در کارگاه فیلمنامه نویسی حوزه هنری، آقای زم به ما اصرار کرد فیلمی درباره صیغه بسازیم. آقای هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه درباره صیغه صحبت کرده بود و مورد انتقاد زیادی قرار گرفته بود. جنجال کرده بودند که چرا این حرفها رو زده است؛ طوری که از کرده خود پشیمان شده بود. آقای زم میگفت که نه این مسیر را باید ادامه داد و این موضوع یک حکم اسلامی است. من قبول داشتم که ازدواج موقت حکم اسلامِ است، اما به ایشان که مستقیما به من هم اصرار کرد در این مورد فیلم بسازم، گفتم که داستانی که در تشویق ازدواج موقت باشد، در ذهن ندارم. گفتم باید نگاه ما این باشد که درست است که صیغه حکم اسلام است، ولی مجبور نیستید اجرایش کنید و خلاصه آدم طناب مفت که گیر بیاورد، خودش را دار نمیزند. به این ترتیب «شوکران» ساخته شد.
افخمی با تشریح ساختار فیلم بعدی اش «گاوخونی» که در سال ۱۳۸۱ ساخته شد، این فیلم را یک تجربه متفاوت در کارنامه فیلمسازی اش خواند که به نوعی فیلم کالت تبدیل شده است.
بخش بعدی سخنان افخمی در «خارج از کادر» درباره فیلم «فرزند صبح» بود: در پاریس فیلم مارتین اسکورسیزی درباره کودکی دالایی لاما را دیدم و این فکر به ذهنم رسید که ما هم میتوانیم راجع به دنیای بعد از تولد امام خمینی(ره) و زندگی ایشان در شهر خمین فیلم بسازیم. این کار از بیست و پنج سال پیش شروع شد و تا همین الان هم هنوز به نمایش عمومی در نیامده است. ما سه سال فیلمبرداری کردیم که البته کار در این میان، یک سال و نیم تعطیل کامل بود تا بازیگر نقش کودکی بزرگتر بشود. درواقع ما کار را با یک بچه چهار ساله شروع کردیم که در آخر فیلم هفت ساله بود.
فکر کنم «فرزند صبح» بهترین فیلمی است که تا به حال ساخته ام. الان نسخه نهایی فیلم بر اساس تدوین سیف الله داد آماده است و پنجاه درصد مالکیت کار هم برای من است، چون با هزینه شخصی این فیلم را تمام کردم.
کارگردان «سن پطرزبورگ» و «روباه» همچنین از سریال «رعد و برق» هم که این روزها مشغول تولید آن است، یاد کرد: سریال «رعد و برق» درباره سیلاب و طوفانهای آخر سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ تا اردیبهشت ماه این سال است. ما فیلمنامه را بر اساس شهادت شهود و خاطرات آدمهای واقعی شکل دادیم و طرح اولیه را نوشتیم. در ادامه ۱۵ قسمت فیلمنامه نگارش شد منتهی وقتی به گلستان و مخصوصا ترکمن صحرا رفتیم که آب گرفتگی خیلی طولانی در حدود دو ماه را تحمل کرده بود، من تازه با ترکمنها و فرهنگ و سنتهای ترکمنها آشنا شدم و متوجه شدم که این خود دنیاست. به این ترتیب صحنههای گلستان گسترش بیشتری پیدا کرد. خیلی از چیزهایی را که در فیلم نامه نوشته بودیم، کنار گذاشتیم و صحنههایی را که آنجا دیدیم و داستان آدمهایی را که ملاقات کردیم، به فیلمنامه اضافه کردیم. در نتیجه الان من فکر میکنم «رعد و برق» داستانی است درباره سیل و آب گرفتگی گلستانِ با ارجاعاتی به خوزستان و لرستان و سیستان.
«خارج از کادر» هر هفته جمعه شبها ساعت ۲۳:۳۰ روی آنتن شبکه آی فیلم میرود. عوامل دست اندرکار این برنامه عبارت اند از:تهیه کننده و کارگردان: ایمان احمدی، مدیر هماهنگی و برنامه ریز: فائزه رمضانی، تصویربرداران: مهدی عزیزفرخانی، عرفان خدا بنده، علی اسماعیلی شریف، دستیار تصویر و نور: مهدی پورحسینی، صدابردار: علی مؤمنی، گرافیست: حامد پاشایی، تدوینگر: اسماعیل ترک زاد
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: آی فیلم بهروز افخمی کوچک جنگلی روز فرشته ساخته شد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۲۴۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نحوه انتخاب چوب ترموود
نحوه انتخاب بهترین انواع چوب ترموود
انتخاب بهترین ترموود برای پروژههای ساختمانی و طراحی حیاط و محوطه باغ، نه تنها به افزایش زیبایی و جذابیت بصری کمک میکند، بلکه در بهبود کاربری فضاها نیز نقش اساسی دارد. ترموود که با فرآیند حرارت دادن چوب تولید میشود، ویژگیهای منحصربهفردی مانند مقاومت بالا در برابر رطوبت، پوسیدگی و حمله حشرات ارائه میدهد. بااینحال، تنوع بالای انواع ترموود و ویژگیهای متفاوت آنها، انتخاب را به چالشی دشوار تبدیل کرده است. در این مطلب، ما به بررسی نکات نحوه انتخاب بهترین ترموود میپردازیم.
انتخاب بهترین ترموود بر اساس نوع آنانتخاب صحیح چوب ترموود برای پروژههای مختلف ساختمانی، طراحی دکوراسیون و ایجاد فضاهای بیرونی جذاب اهمیت بسیاری دارد. ترموود، یکی از پایدارترین و زیباترین گزینهها برای استفاده در فضای باز است که با فرآیند گرمادهی خاص به چوب طبیعی، خصوصیات منحصر به فردی نظیر مقاومت بالا در برابر رطوبت، پوسیدگی و حمله حشرات را ارائه میدهد. بهطور کلی ترموود از چوبهای متفاوتی ساخته میشود و تنوع بسیار زیادی دارد.
از جمله انواع چوبهای ترموود میتواند به موارد زیر اشاره کرد:
چوب ترموود صنوبر چوب ترموود کاج چوب ترموود بلوط چوب ترموود اش چوب ترموود افرا بهترین ترموود باید چه ویژگیهایی داشته باشدانتخاب بهترین ترموود برای پروژههای مختلف نیاز به دانش و درک عمیق از ویژگیها و خصوصیات مختلف این محصول دارد. ترموود، چوبی است که از فرآیند گرما دادن به چوب طبیعی در دماهای بالا و بدون استفاده از مواد شیمیایی تولید میشود. نتیجه این فرآیند افزایش دوام و مقاومت در برابر عوامل بیرونی مانند رطوبت، پوسیدگی و حشرات است. با این حال، بهترین ترموود باید فراتر از این ویژگیهای ابتدایی، مزایای بیشتری را ارائه دهد. در ادامه، به بررسی دقیق ویژگیهایی میپردازیم که بهترین ترموود باید داشته باشد.
مقاومت بسیار زیاد در برابر رطوبتیکی از مهمترین ویژگیهایی که ترموود باید داشته باشد، مقاومت بالا در برابر رطوبت است. این خصوصیت مانع از جذب آب شده و به حفظ ساختار و طول عمر چوب کمک میکند. در نتیجه، ترموود برای استفاده در فضای باز، مانند دکها، نمای ساختمان ها ،نردهها، مبلمان بیرونی و سایر عناصر طراحی فضای باز، بسیار ایدهآل است.
مقاومت در برابر پوسیدگی و حشراتترموود باید توانایی مقاومت در برابر پوسیدگی و حمله حشرات را داشته باشد. فرآیند گرمادهی باعث میشود که سلولهای چوب تغییر کنند و مواد غذایی مورد نیاز حشرات و قارچها کاهش یابد، که این امر به محافظت از چوب در برابر این عوامل مخرب کمک میکند.
دوام و طول عمر بالابهترین ترموود باید دوام بالایی داشته باشد و بتواند برای مدت زمان طولانی در برابر عوامل بیرونی مقاومت کند. طول عمر بالای ترموود نه تنها به معنای کمتر شدن نیاز به تعمیر یا تعویض آن است، بلکه از نظر اقتصادی نیز به صرفهتر خواهد بود.
وجود طرحهای زیبا و تنوع بالاعلاوه بر خصوصیات فیزیکی و مقاومتی، بهترین ترموود باید زیبایی طبیعی و تنوع در ظاهر را ارائه دهد. این امکان را به طراحان میدهد تا با استفاده از ترموود، فضاهایی زیبا و منحصر به فرد خلق کنند. رنگ و بافت یکنواخت، جذابیت بصری چوب را افزایش داده و به آن جلوهای مدرن و شیک میبخشد.
سهولت در نصببهترین ترموود باید امکان نصب و راهاندازی سادهای را به همراه داشته باشد. این موضوع شامل انعطافپذیری بالا در برش، اتصال و شکلدهی به چوب برای ایجاد طرحها و ساختارهای مختلف است. قابلیت سازگاری با ابزارها و تکنیکهای نصب معمول، ترموود را به گزینهای مناسب برای اکثر پروژهها تبدیل میکند.
مهمترین نکات در انتخاب بهترین ترموودانتخاب بهترین ترموود برای پروژههای ساختمانی و طراحی فضای باز نیازمند دقت و توجه به جزئیات است. ترموود، با ویژگیهای منحصر به فردی که دارد، میتواند دوام، زیبایی و کارایی طولانی مدت به فضاهای بیرونی ببخشد. در ادامه، مهمترین نکاتی که باید هنگام انتخاب بهترین ترموود در نظر گرفته شوند را مورد بررسی قرار میدهیم.
درک فرآیند تولید ترموودپیش از هر چیز، مهم است که درکی از فرآیند تولید ترموود داشته باشیم. ترموود از طریق فرآیندی به نام ترموپرسینگ ساخته میشود که در آن چوب در دمای بسیار بالا و بدون اکسیژن گرم میشود. این فرآیند باعث بهبود خصوصیات چوب مانند مقاومت در برابر رطوبت، پوسیدگی و حمله حشرات میشود. اطمینان از کیفیت فرآیند تولید ترموود انتخابی ضروری است.
تعیین کاربرد ترموودقبل از انتخاب ترموود، باید کاربرد دقیق آن را در پروژه خود تعیین کنید. از کفپوش و دیوارهای تزئینی گرفته تا مبلمان بیرونی و نردهها، هر کاربردی ممکن است نیازمند نوع خاصی از ترموود با ویژگیهای متفاوت باشد. درنظرگرفتن شرایط آبوهوایی، میزان استفاده و ظاهر زیباییشناختی از جمله عوامل تأثیرگذار بر این تصمیمگیری است.
بررسی درجه حرارت فرآیند تولید ترمووددرجه حرارتی که در طول فرآیند پر فشار ترموپرسینگ بهکاررفته، تأثیر بسزایی بر خصوصیات نهایی ترموود دارد. ترموودی که در دماهای بالاتر تولید شده، معمولا مقاومت بیشتری در برابر رطوبت و پوسیدگی از خود نشان میدهد، اما ممکن است انعطافپذیری کمتری داشته باشد. انتخاب دمای مناسب بر اساس کاربرد موردنظر اهمیت دارد
مقایسه قیمت و ارزشهنگام انتخاب ترموود، مقایسه قیمتها و ارزیابی ارزش واقعی محصول ضروری است. بهترین ترموود لزوماً گرانترین نیست، بلکه آن است که نیازهای شما را با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت برآورده میکند. بودجه خود را در نظر بگیرید و گزینهای را انتخاب کنید که هم از نظر اقتصادی معقول باشد و همنیازهای پروژه شما را به بهترین نحو ممکن پوشش دهد.
توجه به پایداری و محافظت از محیط زیستانتخاب ترموود از منابع پایدار و تولید شده با استفاده از دستگاههای تخصصی بسیار اهمیت دارد. اطمینان حاصل کنید که ترموود انتخابی شما از دسته منابع جنگلی طبیعی نباشد و با استفاده از روشهایی که کمترین تأثیر منفی را بر محیطزیست دارند، تهیه شده است. این امر نهتنها به حفاظت از منابع طبیعی کمک میکند، بلکه پیامی مثبت به مشتریان و جامعه ارسال میکند.
شرکت پارس آرای کوهستان؛ ارائهدهنده انواع ترموود باکیفیتپارس آرای کوهستان یکی از معتبرترین شرکتهای ارائهدهنده انواع متریالهای چوبی از جمله ترموود و پارکت چوبی است. شما میتوانید انواع محصولات ترموودی باکیفیت را از مجموعه ما با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت خریداری کنید.